Слободне наставне активности за 5. и 6. разред
Слободне наставне активности (у даљем тексту СНА) су део плана наставе и учења који школа планира Школским програмом и Годишњим планом рада. Ученици у сваком разреду, од петог до осмог, бирају један од три програма СНА који школа нуди што значи да ће сваки ученик током другог циклуса основног образовања и васпитања похађати четири различита програма.
Одабрани програми СНА су за ученика обавезни, а успех се изражава описном оценом и не утиче на општи успех.
Сврха СНА је да допринесу остваривању општих исхода образовања и васпитања, развијању кључних и општих међупредметних компетенција потребним за сналажење у свакодневном животу.
Програми СНА су тако конципирани да фаворизују активност ученика, повезивање њиховог школског и ваншколског искуства, учење путем решавања проблема, сарадњу и тимски рад, као и употребу савремених технологија у образовне сврхе.
Програми СНА реализују се комбиновањем различитих техника рада са ученицима, као што су: презентациjе, демонстрациjе, студиjе случаjа, симулациjе, играње улога, дебате, рад у малим групама, рад на проjектима, гледање и анализа видео прилога, креативне радионице, рад у групи на платформама за учење, повезивање са вршњацима из других школа или држава, гостовања стручњака, учење у другим установама, посете разним дешавањима, укључивање у акције… Потенцира се самосталност ученика у активном начину учења, а улога наставника је превасходно у томе да уведу ученике у тему, представе им кључне појмове садржаја и подстакну их на активност коју затим усмеравају, прате и вреднују.
МЕДИЈСКА ПИСМЕНОСТ
Циљ учења слободне наставне активности Медијска писменост је да подстакне развој медијске културе ученика и допринесе јачању способности разумевања, деконструкције и креирања медијских садржаја, које ће ученику помоћи за даљи когнитивни, емоционални и социјални развој у савременом медијацентричном окружењу.
ТЕМЕ и кључни појмови садржаја:
ПОЈАМ И ФУНКЦИЈЕ МЕДИЈА
- Медији и публика (корисници).
- Традиционални медији (штампа, радио, телевизија, филм) и нови медији (интернет).
- Улога и место медија у савременом друштву.
- Медијске навике (Мој медијски дан).
ДЕКОНСТРУКЦИЈА И КОНСТРУКЦИЈА МЕДИЈСКЕ ПОРУКЕ
- Медијски садржаји као конструкти стварности.
- Деконструкција и конструкција медијских порука.
ОГЛАШАВАЊЕ
- Комерцијални медијски садржаји у различитим медијима (рекламе, скривене поруке намењене пласирању одређених идеја, садржаја и животних стилова).
- Профит као циљ оглашавања.
- Утицај медијских садржаја на осећања, вредности и понашање публике – куповину и потрошњу.
МЕДИЈСКИ САДРЖАЈИ НА МОБИЛНИМ ДИГИТАЛНИМ ПЛАТФОРМАМА И ПРЕТРАЖИВАЊЕ НА ИНТЕРНЕТУ
- Комуникација у дигиталном окружењу.
- Поузданост и веродостојност информација на интернету.
- Претраживачи „на мрежи” и агрегатори садржаја.
- Вредновање и селекција доступних информација.
- Персонализована претрага на Гуглу.
- Анализа апликација на мобилном телефону.
- Зависност од мобилних телефона.
ВЕЖБАЊЕМ ДО ЗДРАВЉА
Циљ учења слободне наставнe активности Вежбањем до здравља је да ученик овлада знањима, развије вештине и формира ставове и вредности од значаја за одговоран однос према сопственом здрављу, физичком вежбању и здравим животним навикама.
ТЕМЕ и кључни појмови садржаја
ВЕЖБАЊЕ, ЗДРАВЉЕ И ЖИВОТНА СРЕДИНА
- Појам и врсте здравља, начини његовог праћења и чувања.
- Утицај вежбања на здравље, раст и развој. Људско тело и вежбање – кости, зглобови, мишићи.
- Специфичности вежбања у и ван спорта.
- Правилно и неправилно вежбање.
- Мотивација за вежбање и фактори који утичу на одустајање.
- Када не треба вежбати.
- Вежбање и имунитет.
- Значај вежбања на чистом ваздуху.
- Вежбање и очување животне средине.
- Повреде при вежбању и прва помоћ.
ИСХРАНА И ВЕЖБАЊЕ
- Исхрана као извор енергије.
- Карактеристике основних животних намирница важних за вежбање.
- Гојазност и мршавост – ризици и компликације.
- Како и где се информишемо о здравом начину исхране. Производи који се рекламирају, а треба их избегавати.
- Различите врсте дијета и њихови позитивни и негативни ефекти.
- Правилна исхрана пре и после вежбања.
ВЕЖБАЊЕ И ФИЗИЧКИ ИЗГЛЕД
- Идеал физичког изгледа некад и сад.
- Правилно држање тела и физички изглед.
- Претерана употреба дигиталних технологија и последице на здравље и физички изглед.
- Утицај вежбања и здравих начина живота на физички изглед.
У ВЕЖБАЊУ ЈЕДНАКИ
- Остваривање права детета на раст, развој, здравље, игру и дружење кроз вежбање прилагођено могућностима и потребама.
- Доступност опреме и простора за вежбање.
- Родна (не)равноправност у вежбању и спорту.
- Вежбање после болести и повреда.
- Значај вежбања за особе са сметњама у развоју и инвалидитетом и спортови.
МУЗИКОМ КРОЗ ЖИВОТ
Циљ учења слободне наставне активности Музиком кроз живот је да ученик развија стваралачко и креативно мишљење кроз практичан рад, мотивацију, интeлeктуaлни, сoциjaлни, eмoциoнaлни и мoрaлни рaзвoj, свест о сопственом здрављу, опажање, осетљивост за естетику, радозналост и самопоуздање како би био оспособљен за креативно решавање проблема и имао одговоран однос према очувању уметничког наслеђа и културе свога и других народа.
ТЕМЕ и кључни појмови садржаја програма
ИЗВОЂЕЊЕ МУЗИКЕ
- Проширивање знања о музичким елементима.
- Изражајна својства динамике.
- Врста, карактер и примена темпа.
- Тон: боја и текстура.
- Ритам: дводелни, троделни, четвороделни и мешовити.
- Повезивање звука и ритма.
- Примена динамике, темпа и ритма у свакодневном животу
- Проширивање искуства ученика у коришћењу различитих музичких средстава за рад у процесу музичког изражавања и обликовања.
- Индивидуално и групно певање. Двоглас. Троглас.
- Индивидуално и групно свирање.
ТЕЛО КАО МУЗИЧКИ ИНСТРУМЕНТ
- Синхронизација различитих менталних и физичких капацитета.
- Koординација различитих менталних и физичких капацитета.
- Правилно дисање.
- Концентрација.
- Говор тела.
- Јачање одређених делова тела. Рефлекс. Пажња.
- Брзина реаговања на различите захтеве из окружења.
- Развој свесности о нашем телу, контроли покрета и јачању мишића, као и бољој координацији и балансу.
- Стимулација и активација организма на психомоторном и когнитивном нивоу.
- Истраживање унутрашњег ритма и звука свога тела.
- Body percussion.
КРИТИЧКО МИШЉЕЊЕ КРОЗ МУЗИКУ
- Технике критичког мишљења. Дрво проблема. Дебата. Шест шешира. Мозгалица. Трибине.
- Вештине критичког мишљења: комуникација, сарадња, препознавање проблема, решавање проблема.
- Вештина постављања питања: меморијска, транслацијска, интерпретацијска, аналитичка, синтетичка, евалуацијска.
- Обликовање оригиналног мишљења.
- Музичка критика. Анализа композиције.
- Развијање способности и интересовања за целоживотно образовање.